KESUSASTERAAN MELAYU TRADISIONAL 2011

Assalamualaikum...

semalam saya exam sastera tradisional dari pukul 8 sampai pukul 11..masa nak masuk dalam kelas,memang rasa gementar seyh,takut semua ada lar..macam-macam bermain di fikiran,takut benda yang baca tak hengat lar,takut terlupa steps nak jawab,macam-macam lar..tambah pulak dengan keadaan diri yang xbapa ok semalam,lebih kurang ko lar,yer la,satu malam tak dapat tidoq,mula-mula susah hati buku nota yang pelbagai khazanah hilang,elok terlelap,anak jiran yang selalu tidoq dengan saya tu mengigau tak tentu pasal,terkam naik atas badan saya,ghoper nak cekik saya,saya dah terkejut,nak lari,siku sebelah kanan tergesel kat dinding,luka,macam tangan mat rempit dah,huhuhu..masa nak jawab exam agak sakit ler sebabnya tempat yang luka tuh bergesel dengan baju,perit weyh..
masa jawab exam,kira-kira dah separuh masa dah,sya angkat kepala,nak bagi ilang rasa tegang nih,ternampak sorang student form 6 taun ni,senang lenang ja tidoq,patut la masa saya p belajaq ritu,cikgu-cikgu saya cakap,students taun ni beza saangat dengan taun kamu,,,
walaupun taun kami banyak yang nakai-nakai,bersifat keanakan,kami dengaq lagi cakap cikgu kami..bila saya tengok dengan mata sendiri,meemang betoi,,bila result jatuh,mula lar orang atasan nak pertikai cara cikgu tuh mengajaq,bagi saya lar kan,pihak atasan jangan salahkan cikgu tersebut,bagi saya,punca result exam jatuh,berpunca dari diri pelajar sendiri..sebab..bagi saya,,cikgu-cikgu meemang semangat dan ikhlas semasa p&p,depa dah habis-habisan menyampaikan ilmu..selebihnya terletak pada diri pelajar sendiri,sama ada nak manfaatkannya atau tak..
ok,berbalik pada citer exam sastera,ramai yang berpendapat,katanya soalan semalam tuh susah,tapi bagi saya,macam senang siiikit dari taun saya,,dan saya saaangat jeles kat pelajar form 6 taun nih,terutamanya dari negeri KEDAH DAN KELANTAN,soalan taun ni nak sama dengan soalan percubaan dari dua negeri nih..Jom kita tengok soalan apa yang keluaq semalam

BAHAGIAN A
1.sastera epik(lebih kurang sama dengan soalan trial KEDAH)
>>soalan nak,2 jenis sastera epik,4 ciri dan 3 kesan dari perwatakan wira epik
2.kesetiaan rakyat terhadap raja penting dalam menstabilkan negara
>>soaln nak,3 kepercayaan dan 4 gambaran kesetiaan rakyat kepada raja(lebih kurang soalan trial KELANTAN)

BAHAGIAN B
3.keistimewaan teks  SS terletak pada isi dan tujuan isi.jelaskan pernyataan dan kemukakan contoh
4.petikan dari ss
>>soalan minta jelaskan 2 peristiwa yang membawa kepada petikan dan tiga phatos yang timbul dari petikan.

BAHAGIAN C
5.petikan dari 'HIKAYAT AHMAD MUHAMMAD
>>nama orang tua dalam petikan dan 4 peristiwa sebelum dan empat peristiwa selepas petikan
6.Bincangkan lima sifat yang perlu ada pada diri seorang raja seperti yang terdapat dalam teks "Bustan al-Salatin(Bab III Fasal 2).

BAHAGIAN D
7.gurindam berlapis
>>soalan nak jenis puisi,3 unsur positif,5 perbuatan berunsur negatif
8.nazam ajal(sama dengan trial KEDAH)
>>soalan nak jenis puisi,4 struktur binaan puisi dan 4 maksud puisi dan kesan pada diri kita..

~saya jawab soalan semua nombor genap,,doakan saya lulus dengan cemerlang k..

2 comments:

Kartini said...

fuyooo. pening gak nak menjawab soklan tu. ki3

liamilia44 said...

hahaha..meeeemang pening akak..
8hb ni ada lak pper,kena plak ada LIMA,mau pning lg la akak oii..hi3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...